Onderhoud Terra Nova 2017

Koop een boot, werk je …
Wie kent dit gezegde niet en dit geldt ook voor de Terra Nova

Binnen, buiten, stuurhut, machinekamer, roef, ruim en dek. Een schip is niet zomaar een kamertje dat je even behangt. Alle plekjes hebben hun eigen charme. En hun eigen klusjes. Maar alles bij elkaar opgeteld is het enorm veel werk. De klussenlijst, door de schipper samengesteld, ziet er indrukwekkend uit. Ruim 40 taken en taakjes staan in zijn overzicht vermeld. Een willekeurige selectie van de vele klussen:

De boeiing en de achterspie moeten opnieuw gestraald worden; dit wordt door derden gedaan en de richtprijzen zijn binnen.
De onderkant van de bergplaten zal worden afgelast.

IJzerwerk rond roeframen

IJzerwerk rond roeframen

Voor het dek staan verder op de planning: schilderen en nieuwe kapjes over de ankerlieren.

Machinekamer: schilderen en poetsen.
De verlichting en de elektra in de machinekamer gaan verbeterd worden.

Roef
Roeframen
Het ijzerwerk rond de ramen is deels weggeroest en provisorisch gerepareerd.
Ramen en sponningen moeten hersteld worden.
Betimmering van de roef
In de loop van de tijd zijn er aanpassingen gedaan en is er lekkage geweest.
De betimmering wordt deels verwijderd.
De ingewaterde delen worden aangeheeld na het aanbrengen van nieuwe hoeklijnen ter plekke van de koekoeken.
De kastjes aan SB worden weer terug aangebracht.

De entree, de eerste indruk die een nieuwe bezoeker van het schip krijgt, wordt verder aangepakt.
Een professionele uitlichting van die prachtige oude Deutz moet een mooie binnenkomer worden.
De oude dame zelf moet worden gepoetst en geverfd.

Voor het ruim bestaat een uitgebreide lijst van klussen, zoals het afmaken van de betimmering aan bakboord, het realiseren van diverse kabeldoorvoeren, het aanpassen van de verlichting en elektra, schoonmaken en verven.

Vrijwilligers, machinisten, lassers, timmerlieden, schilders, poetsers, vormgevers en andere liefhebbers kunnen contact opnemen met de werkgroep of met schipper Jan Lock, 06 51 53 34 88.