Stuurhut 2010/2011

Restauratie stuurhut Terra Nova, november 2010 – april 2011

De Terra Nova arriveert op 9 november 2010 in Gorinchem na zijn laatste reis naar de Beurs Klassieke Schepen in Enkhuizen.
De restauratie van de stuurhut kan beginnen.
Klik op een foto voor een vergroting, deze verschijnt dan in een nieuw scherm.

November/december 2010
De stuurhut wordt zo veel mogelijk leeggehaald en alle installaties, zowel elektrisch als hydraulisch losgekoppeld.De vloer wordt losgemaakt om toegang te verschaffen tot het ijzerwerk onder de vloer.De bank uit de stuurhut wordt verwijderd.En er wordt begonnen met het kaal halen van het houtwerk, zowel binnen als buiten.
Nu de stuurhut zo leeg en kaal is, is het ook wel duidelijk dat een drastische restauratie dringend nodig was.
Januari 2011
De stuurhut wordt gedemonteerd en gaat naar de timmerman, die hem verder uit elkaar haalt om de slechte delen te vervangen.In de timmermanswerkplaats wordt het hout kaal gehaald en voorzien van een aantal lagen vernis.
Ook worden nieuwe spijlen gemaakt.
Het ijzerwerk valt op zich niet tegen maar is toch een aardige klus.
Slechte stukken moeten verwijderd worden en vervangen.
Met name de toegangen tot de machinekamer en de stuurhut moeten geheel vernieuwd worden.
In het ruim groeit een lessenaar zodat we die, als de stuurhut teruggeplaatst wordt, gelijk kunnen plaatsen zodat we ook op tijd kunnen beginnen met het weer aansluiten van de elektra, de bediening van de motor en het stuurwerk.
Februari 2011
Schade bij het schuifluik
Bij het schoonmaken van het ijzerwerk is ook de kap boven de ingang van de roef verwijderd. Dit levert de eerste tegenvaller op.
Het ijzerwerk is een gatenkaas en er zal een nieuw stuk plaat in moeten.Daarvoor moet ook het ijzerwerk bij de ingang naar de roef weggehaald worden.Het liefst moet dit allemaal op één dag gebeuren, want anders ligt de roef open en bloot.
De stuurhut wordt opgehaald bij de timmerman en kan aan boord in elkaar worden gezet, geschuurd en gelakt.
Maart 2011
Het frame voor de vloer van de stuurhut is gemaakt.De stuurhut kan terug op haar plaats, met lessenaar: elektra, motorbediening en stuurwerk.Afwerken van diverse elektra, nieuwe ruiten aanbrengen.En nog een extra laklaag.
2 April 2011
Dan is het zover en wordt de stuurhut officieel in gebruik genomen.Govert en Annemarie van Wesel ontvangen voor hun donatie een kunstwerk, gemaakt van delen oud ijzer van de stuurhut.

De restauratie van de stuurhut is mogelijk gemaakt door een genereuze donatie van Annemarie en Govert van Wesel en de tomeloze inzet van:
Antoon den Boer
Rob Klaassen
Ton Krom
Jan Lock
Wim Molenaar
Jan Moorhoff
Paulus van Roemburg
Nicolien Schwippert
Henk Tjapkes
Toon Willems